اعمال مخصوص سومین شب قدر
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۱۰۷۸۲
شب قدر آن شبی است که در طول سال، شبی به خوبی و فضلیت آن یافت نمیشود و عمل در این شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است و تقدیر امور سال در این شب صورت میگیرد. ناطقان: امشب سومین شب قدر رمضان امسال در بیست و سومین روز از این ماه بافضیلت است. اعمال شبهای قدر بر دو نوع است؛ یکی آنکه در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آنهایی که مخصوص هر شبی میباشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در کتاب مفاتیحالجنان مرحوم شیخ عباس قمی درباره اعمال شب بیستوسوم ماه مبارک رمضان آمده است: این شب از دو شب قدر گذشته افضل است و از احادیث بسیار استفاده میشود که شب قدر همین شب است و این شب، شبِ «جهنی» است؛ یعنی شبی است که دعاها در آن اجابت میشود و در این شب تمام کارها بر پایه حکمت الهی مقدّر میشود و برای این شب غیر از اعمالی که با «دو شب قدر گذشته» مشترک است، چند عمل دیگر است:
اعمال مخصوص شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان
«۱. خواندن سوره «عنکبوت» و «روم» که امام صادق علیهالسلام سوگند یاد کرد که قرائت کننده این دو سوره در این شب از اهل بهشت خواهد بود.
۲. خواندن سوره «حم دخان»
۳. «هزار مرتبه» خواندن سوره قدر
۴. خواندن دعای فرج
۵. بخواند: اللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمُرِی، وَ أَوْسِعْ لِی فِی رِزْقِی، وَ أَصِحَّ لِی جِسْمِی، وَ بَلِّغْنِی أَمَلِی، وَ إِنْ کُنْتُ مِنَ الْأَشْقِیَاءِ، فَامْحُنِی مِنَ الْأَشْقِیَاءِ، وَ اکْتُبْنِی مِنَ السُّعَدَاءِ، فَإِنَّکَ قُلْتَ فِی کِتَابِکَ الْمُنْزَلِ، عَلَی نَبِیِّکَ الْمُرْسَلِ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: (یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتَابِ).
خدایا عمرم را طولانی گردان و روزیام را وسعت بخش و بدنم را تندرست بدار و به آرزویم برسان و اگر در زمره بد فرجامان هستم، مرا از آن گروه محو کن و در گروه سعادتمندان ثبت فرما که تو در کتاب فرو فرستاده به پیامبر مرسلت (درود تو بر او و خاندانش) فرمودی: «خدا محو میکند آنچه را بخواهد و ثبت مینماید آنچه را اراده کند و کتاب جامع نزد اوست».
۶_ بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ فِیمَا تُقَدِّرُ، مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ، فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ، أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ، فِی عَامِی هَذَا، الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ، الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ، الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ، الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ، وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ، أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ لِی فِی رِزْقِی.
خدایا؛ قرار بده در آنچه حکم میکنی و مقدّر مینمایی، از فرمان حتمی، در آنچه از کار حکیمانه جدا میسازی در شب قدر، از حکمی که بازگشت نپذیرد و تغییر نیابد، اینکه مرا در این سال از حاجیان خانه محترمت بنویسی، حاجیانی که حجّشان پذیرفته و سعیشان قبول افتاده و گناهانشان آمرزیده گشته و بدیهایشان محو شده است و قرار ده در آنچه فرمان میدهی و مقدّر مینمایی که عمرم را طولانی گردانی و در روزیام وسعت بخشی.
۷_ دعایی را که در کتاب «اقبال» آمده است بخواند:
یَا باطِناً فِی ظُهُورِهِ، ویَا ظاهِراً فِی بُطُونِهِ، وَ یَا باطِناً لَیْسَ یَخْفَی، وَ یَا ظاهِراً لَیْسَ یُری، یَا مَوْصُوفاً لَایَبْلُغُ بِکَیْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَلَا حَدٌّ مَحْدُودٌ، وَ یَا غائِباً غَیْرَ مَفْقُودٍ، وَیَا شاهِداً غَیْرَ مَشْهُودٍ، یُطْلَبُ فَیُصابُ، وَلَمْ یَخْلُ مِنْهُ السَّماواتُ وَالْأَرْضُ وَمَا بَیْنَهُما طَرْفَةَ عَیْنٍ، لَایُدْرَکُ بِکَیْفٍ، وَلَا یُؤَیَّنُ بِأَیْنٍ وَلَا بِحَیْثٍ، أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَرَبُّ الأَرْبابِ، أَحَطْتَ بِجَمِیعِ الأُمورِ، سُبحانَ مَنْ لَیْسَ کَمِثِلهِ شَیْءٌ وَهُوَ السَّمیعُ البَصیرُ! سبحانَ مَنْ هُوَ هکَذَا وَلَا هَکَذا غَیْرُه.
ای پنهان در حال آشکار بودنش و ای آشکار در حال پنهان بودنش و ای پنهانی که مخفی نمیشود، ای آشکاری که دیده نمیشود، ای به وصف آمدهای که هیچ ممکنی به حقیقتش نمیرسد و هیچ حدّ بستهای به او احاطه پیدا نمیکند و ای غایب گم نشده، ای حاضری که مشهود نیست تا آنکه جستجو شود و او را بیابند، آسمانها و زمین و آنچه بین آنهاست، به اندازه چشم برهمزدن از او خالی نیست، به کیفیتی معین دانسته نمیشود و محدود به مکان و جهت نمیگردد، تویی روشنایی نور، پروردگار پرورندگان، به همه امور احاطه کردهای، منزّه است آنکه چیزی همانندش نیست و او شنوا و بیناست، منزّه است آنکه دارای این صفات است و برای غیر او چنین صفاتی نیست. سپس آنچه را میخواهی از خدا طلب کن.
۸_ غیر از غسل اوّل شب، غسلی هم در آخر شب انجام دهد. بدان که برای غسل و شب زندهداری این شب و «زیارت امام حسین» علیهالسلام و صد رکعت نماز، فضیلت بسیار نقلشده است و انجام این اعمال مورد تأکید است.
شیخ طوسی در کتاب «تهذیب» از ابو بصیر از امام صادق (علیهالسلام) روایت کرده که آن حضرت فرمود: در شبی که امید میرود شب قدر باشد، «صد رکعت» نماز بخوان در هر رکعت پس از سوره «حمد» ۱۰ مرتبه «توحید» را قرائت کن؛ گفتم: فدایت شوم، اگر ایستاده قدرت نداشته باشم چه؟ فرمود: نشسته بخوان؛ گفتم اگر نتوانم؛ فرمود: به همان حالی که در بسترت به پشت خوابیدهای این نماز را بخوان.
از کتاب «دعائم الاِسلام» روایت شده: که رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) در دهه آخر ماه رمضان بستر خود را جمع میکرد و برای عبادت کمر همّت را محکم میبست و در شب بیستوسوم اهل خود را بیدار میکرد و آنهایی را که خواب در ربوده بود، به رویشان آب میپاشید و حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) در این شب اجازه نمیداد احدی از اهلش بخوابد و خواب آنها را به کمی طعام علاج میفرمود و آنها را با خواباندن در روز برای بیداری و احیای شب آماده میکرد و میفرمود: محروم کسی است که از خیر این شب محروم بماند.
روایت شده: که امام صادق علیهالسلام به بیماری سختی دچار شده بود، وقتی شب بیستوسوم ماه رمضان رسید، به خدمتکارانش دستور داد او را به مسجد بردند و تا صبح در مسجد بود.
علاّمه مجلسی فرموده است: هرقدر که خواندن قرآن ممکن باشد، در این شب خوانده شود و دعاهای صحیفه کامله (سجادیه) به ویژه دعای «مکارم الأخلاق» و دعای «توبه» قرائت شود و روزهای این شبها را نیز باید حرمت نهاد و به عبادت و تلاوت قرآن به سر آورد، زیرا در احادیث معتبر آمده که روز قدر در فضیلت همانند شب قدر است.
منبع: مشرق برچسب ها: اعمال مخصوص ، سومین شب قدر ، ماه رمضان
منبع: ناطقان
کلیدواژه: اعمال مخصوص سومین شب قدر ماه رمضان علیه السلام شب بیست ف یم ا ت شب قدر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۰۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سرگیجه بزرگ!
«مقامهای اسرائیلی و رسانههای متحدشان، بر این باورند که آنچه در قالب اعتراض علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه در آمریکا و دیگر کشورهای جهان روی میدهد، اعتراضی علیه ایدئولوژی غیرانسانی صهیونیسم نیست بلکه باید آن را اعتراضی علیه آیین یهودیت دانست!»
به گزارش ایسنا، به نقل از الف، اعتراضات گسترده ضدصهیونیستی دانشجویی در آمریکا، دانشگاه های مختلف این کشور را در نوردیده و به یک سرگیجه بزرگ هم برای صهیونیست ها و هم دولتمردان آمریکایی تبدیل شده است. اعتراضاتی که در قالب آن ها جامعه دانشگاهی آمریکا علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه خروش کرده و در عین حال خواستار پایان یافتن همکاری های نهادهای دانشگاهی و شرکت های تسلیحاتی آمریکایی با رژیم اشغالگر قدس نیز است.
این اعتراضات به قدری عمیق و تاثیرگذار بوده که شاهدیم در فرانسه، ایتالیا و استرالیا نیز اعتراضاتی مشابه رخ داده و انتظار می رود که دامنه این اعتراضات گسترده تر هم شود. بیراه نیست اگر بگوییم که این اعتراضات تا حد زیادی هم رژیم صهیونیستی و هم دولت آمریکا را به اصطلاح آچمز کرده است. شاید دستپاچگی قابل توجه نظام حکمرانی در آمریکا در برخورد قهری و امنیتی با اعتراضات دانشگاهیان آمریکایی، عینی ترین جلوه از بن بست راهبردی حکمرانی آمریکایی را در قالب تحولات اخیر و جاری به نمایش بگذارد.
با این همه، رژیم صهیونیستی نیز در مواجهه با آنچه در دانشگاه های آمریکا می گذرد و به یک جریان فراگیر بین المللی تبدیل شده، صورت هایی از دستپاچگی و البته پاسخ های کلیشه ای را به نمایش گذاشته است. در این رابطه، مقام های ارشد صهیونیست و جریان های رسانه ای متحد آن ها، دو اتهام عمده را علیه اعتراضات دانشجویی در آمریکا مطرح می کنند.
اولا، آن ها همچون همیشه این اعتراضات را به تقویت جریان یهودی ستیزی در آمریکا و جهان نسبت می دهند. در حقیقت، مقام های اسرائیلی و رسانه های متحدشان، بر این باورند که آنچه در قالب اعتراض علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه، در آمریکا و دیگر کشورهای جهان روی می دهد، اعتراضاتی علیه ایدئولوژی غیرانسانی صهیونیسم نیست بلکه باید آن را اعتراضی علیه آیین یهودیت دانست! روایتی که به هیچ عنوان درست نیست و سال هاست که صهیونیست ها از طریق همسان سازی خود با آیین یهودیت، به دنبال فرار از اعتراضات و انتقاداتی که علیه آن مطرح می شود، بوده اند و از این حربه برای مجازات و برخورد با منتقدان خود نیز استفاده های گسترده ای را انجام داده اند. جالب اینکه گروه های یهودی نیز در جریان اعتراضات دانشجویی در آمریکا حضور دارند و به صراحت تاکید می کنند، ماجرای آیین یهودیت با ایدئولوژی صهیونیستی کاملا متفاوت است و نباید این دو را یکی پنداشت.
دوم اینکه رژیم اشغالگر قدس و جریان های رسانه ای متحد آن سعی داشته و دارند تا به هر طریق ممکن اعتراضات جاری در آمریکا را به اقدامات پشت پرده بازیگرانی نظیر ایران نسبت دهند. پیشتر نیز همین جریانها، اعتراضات گسترده در پایتخت های مهم اروپایی در حمایت از ملت فلسطین را به اقدامات پشت پرده ایران نسبت می دادند. موضوعی که با واکنش قابل تامل مقام معظم رهبری همراه شد و ایشان به کنایه فرمودند که لابد بسیج لندن یا پاریس راهپیمایی ها در انگلیس و فرانسه در حمایت از ملت فلسطین را سازماندهی کرده اند.
به طور کلی، آنچه واضح است، جریان های سیاسی و رسانه ای صهیونیست ها، به هر نحو ممکن سعی دارند از آنچه در قالب اعتراضات دانشجویان و اساتید در دانشگاه های مختلف آمریکا می گذرد، مشروعیت زدایی کنند و با روایت سازی و تحریف واقعیت ها، اصلِ ماجرا را به سمتی هدایت کنند که مطلوب خودشان است. این در حالی است که آگاهی نسل های جوان و تحصیلکرده و متنوع شدن منابع دریافت اخبار و روایت ها توسط افراد، تا حد زیادی سُست بودن بنیان های این دستورکارِ آن ها را به وضوح به نمایش گذاشته است.
انتهای پیام